Handel towarami na świecie 2012-2022
07.08.2024
Międzynarodowy handel towarami to kluczowy element globalnej gospodarki. Dane Eurostatu prezentują znaczące zmiany w strukturze handlu w latach 2012-2022. Wpłynęło to na pozycje poszczególnych krajów na światowym rynku.

Dominacja Chin
Od 2012 roku udział Chin w światowym eksporcie wzrósł z 16,2% do 17,6% w 2022 roku. Równocześnie, Chiny stały się jednym z największych importerów, podkreślając swoje znaczenie w globalnych łańcuchach dostaw. W 2022 roku Chiny były największym eksporterem towarów na świecie z eksportem o wartości 3,4 biliona euro. Dominowały w eksporcie maszyn i sprzętu transportowego. Jednocześnie malał udział innych dużych gospodarek, takich jak Stany Zjednoczone, Unia Europejska, Japonia i Korea Południowa.
Rola UE
W latach 2012-2022 UE odnotowała wzrost udziału w światowym imporcie towarów z 13,9% do 14,8%. Jeśli chodzi o bilans handlowy to w 2022 roku UE miała deficyt handlowy wynoszący 436 miliardów euro. To znaczący spadek w porównaniu z nadwyżką handlową wynoszącą 68 miliardów euro w 2012 roku. Wyraźnie widoczny był rosnący import surowców i paliw. Pokazuje to wysoką zależność Europy od zewnętrznych dostawy energii. Jednocześnie zmniejszył się eksport w niektórych sektorach, sprawiając, że udział UE w globalnych eksporcie spadł z 14,7% w 2012 roku do 13,3% w 2022 roku. Mimo to UE pozostała największym eksporterem żywności, napojów i wyrobów tytoniowych oraz produktów chemicznych.
Bilateralne relacje handlowe
W 2022 roku głównym kierunkiem eksportowym dla UE były Stany Zjednoczone, podczas gdy Chiny stały się największym dostawcą towarów do UE. Unia straciła swoją czołową pozycję głównego partnera eksportowego Brazylii i Indii na rzecz odpowiednio Chin i Stanów Zjednoczonych. Relacje handlowe między tymi gigantami gospodarki światowej odgrywały kluczową rolę w kształtowaniu globalnych trendów handlowych.
Źródło: World trade in goods – Statistics Explained (europa.eu)
Spis treściTable of contents
- Wszystko
- Aktualności (876)
- Wiedza (444)
- Kalendarz (1662)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Artykuł
Polskie produkty roślinne w eksporcie 2024 poza UE
Wzrost eksportu polskich produktów roślinnych na rynkach pozaunijnych
ArtykułPolska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro
-
Artykuł
Polskie produkty roślinne w eksporcie 2024 poza UE
Wzrost eksportu polskich produktów roślinnych na rynkach pozaunijnych
ArtykułPoszukiwani producenci innowacyjnych leków i nutraceutyków
Włoska firma jest zainteresowana nawiązaniem współpracy komercyjnej
-
Artykuł
Polska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro
ArtykułPolski eksport żywności wobec globalnych wyzwań
Branża spożywcza staje przed koniecznością strategicznych dostosowań
-
Wydarzenie
Private Label & Convenience Food Innovation Show 2025
PAIH zaprasza do udziału w konferencji i wystawie Private Label Convenience Food Innovation Show.
WydarzenieStoisko PAIH na targach Belgrade Furniture Fair 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do wzięcia udziału w targach Belgrade Furniture Fair.
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.