15.07.2025
Polska liderem wdrożeń Gen AI
Z raportu „Generative AI Adoption” opracowanego przez Human+AI Institute i CampusAI i opublikowanego w kwietniu br. wynika, że Polska stała się nieoczekiwanym liderem w wykorzystaniu narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji (GenAI). Z 63 proc. respondentów, aktywnie korzystających z tych technologii, Polska wyprzedza takie kraje jak USA (41 proc.), Wielka Brytania (48 proc.) i Hiszpania (40 proc.).

Opublikowany w czerwcu 2025 r., raport Capgemini „AI in action” potwierdza, , że w ciągu ostatnich kilkunastu miesięcy polskie firmy znacząco przyspieszyły tempo wdrażania technologii generatywnej sztucznej inteligencji (Gen AI).
Gen AI, czyli generatywna sztuczna inteligencja (ang. Generative AI), to klasa modeli sztucznej inteligencji, które potrafią tworzyć nowe treści na podstawie danych, na których zostały wytrenowane.
Wdrożenie rozwiązań AI w operacjach biznesowych wzrosło globalnie aż 1,8-krotnie w latach 2024–2025.
Polska na tym tle prezentuje się wyjątkowo korzystnie – zarówno pod względem skali inwestycji, jak i szybkości adaptacji innowacyjnych rozwiązań. Rośnie liczba inwestycji, a w planach – gigafabryka sztucznej inteligencji.
Polskie firmy inwestują szybciej i śmielej
Dane wskazują, że 62 proc. firm w Polsce zwiększyło swoje nakłady na technologie AI. Co istotne, polskie organizacje przechodzą od fazy testów do rzeczywistych wdrożeń szybciej niż średnia globalna. Aż 18 proc. organizacji jest już na etapie pełnego wdrożenia (wobec 5 proc. rok wcześniej), a tylko 6 proc. pozostaje w fazie wczesnych analiz – dla porównania, średnia światowa to 17 proc.
Zauważalny jest także wyraźny wzrost liczby organizacji deklarujących częściowe wdrożenie AI – w Polsce to 32 proc. firm (przy 20 proc. globalnie). Nasze rodzime przedsiębiorstwa częściej również korzystają z dedykowanych budżetów na AI (42 proc. vs. 36 proc. globalnie) i przenoszą środki z innych obszarów działalności (42 proc. vs. 33 proc.).
Realne korzyści i szybki zwrot z inwestycji
Z raportu „Generative AI Adoption” wynika, że firmy, które już wdrożyły AI, osiągają średnio 1,7-krotny zwrot z inwestycji. Ponadto 40 proc. organizacji spodziewa się dodatniego wyniku w ciągu 1-3 lat, a 35 proc. – w ciągu 5 lat. Liderzy wdrożeń uzyskują rezultaty nawet o 45 proc. szybciej niż pozostałe firmy.
Zainteresowanie budzą szczególnie tzw. agenci AI i systemy multi-agentowe. Już 17 proc. polskich firm aktywnie korzysta z takich rozwiązań – więcej niż globalna średnia (13 proc.). W Polsce częściej testuje się także konkretne zastosowania agentów (14 proc. vs. 8 proc.). Choć zaawansowane systemy multi-agent są jeszcze rzadkością (1 proc. wobec 7 proc.), dane wskazują na wysoką gotowość polskich organizacji do innowacji.
Otwartość na open-source i ograniczenia kadrowe
Polski rynek wyróżnia się większym zainteresowaniem modelami open-source – wskazuje na nie 25 proc. menedżerów (vs. 17 proc. globalnie). Jednocześnie krajowe firmy rzadziej korzystają z usług dużych dostawców chmurowych czy rozwiązań komercyjnych.
Raport pokazuje również pewne wyzwania, w których Polska wypada poniżej średniej globalnej, szczególnie jeśli chodzi o gotowość pracowników do pracy z AI. Przykładowo w 2025 roku tylko 34 proc. zatrudnionych w Polsce ma dostęp do zatwierdzonych narzędzi AI (globalnie – 46 proc.), a poziom przeszkolenia to zaledwie 35 proc. vs. 46 proc. globalnie.
Baltic AI Gigafactory – Polska liderem rewolucyjnego projektu
Jeszcze dwa lata temu Polska pozostawała w ogonie państw UE – na przełomie 2023 i 2024 roku odsetek firm korzystających z AI wzrósł zaledwie o 2,2 punktu procentowego. W ostatnim czasie jednak nie tylko nadrobiła zaległości, lecz także zaczęła formułować ambitniejsze cele, wykraczające poza korporacyjne wdrożenia sztucznej inteligencji.
20 czerwca br. Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało o złożeniu wniosku do Komisji Europejskiej ws. budowy gigafabryki sztucznej inteligencji – Baltic AI Gigafactory. W projekt zaangażowane są także Estonia, Litwa i Łotwa, a jego wartość to aż 3 mld EUR. Polska odgrywa wiodącą rolę w tym przedsięwzięciu.
Celem Baltic AI Gigafactory jest stworzenie infrastruktury umożliwiającej rozwój, trenowanie i wdrażanie zaawansowanych modeli AI. Projekt zakłada również połączenie wysokiej mocy obliczeniowej z niskoemisyjnymi centrami danych. W lutym 2025 roku przewodnicząca KE Ursula von der Leyen zapowiedziała, że InvestAI – unijny fundusz wart 20 mld EUR – sfinansuje pięć takich gigafabryk na terenie UE.
Wiceminister cyfryzacji Dariusz Standerski potwierdził, że Komisja Europejska zatwierdziła projekt oraz zaproponowała, by 65 proc. kosztów pokrył sektor prywatny. Baltic AI Gigafactory będzie wspierała szeroko rozumiany sektor finansowy, bankowy i ubezpieczeniowy, ochronę zdrowia, sektor farmaceutyczny, automatyzację produkcji, sektor transportowy i logistykę. Ostateczny wniosek o powstanie gigafabryki ma zostać złożony w grudniu br.
Źródła:
Raport Human+AI Institute i CampusAI, „Generative AI Adoption”, kwiecień 2025 r.
Raport Capgemini „AI in action”, czerwiec 2025r.
PAP Biznes,9 lipca 2025 r.
- Wszystko
- Aktualności (877)
- Wiedza (443)
- Kalendarz (1662)
- Centrum Wsparcia (350)
-
Artykuł
Polskie produkty roślinne w eksporcie 2024 poza UE
Wzrost eksportu polskich produktów roślinnych na rynkach pozaunijnych
ArtykułPolska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro
-
Artykuł
Polskie produkty roślinne w eksporcie 2024 poza UE
Wzrost eksportu polskich produktów roślinnych na rynkach pozaunijnych
ArtykułPoszukiwani producenci innowacyjnych leków i nutraceutyków
Włoska firma jest zainteresowana nawiązaniem współpracy komercyjnej
-
Artykuł
Polska i Maroko umacniają partnerstwo biznesowe
W 2023 roku wartość polskiego eksportu do Maroka wyniosła 865 mln euro
ArtykułPolski eksport żywności wobec globalnych wyzwań
Branża spożywcza staje przed koniecznością strategicznych dostosowań
-
Wydarzenie
Private Label & Convenience Food Innovation Show 2025
PAIH zaprasza do udziału w konferencji i wystawie Private Label Convenience Food Innovation Show.
WydarzenieStoisko PAIH na targach Belgrade Furniture Fair 2025
PAIH zaprasza polskich przedsiębiorców do wzięcia udziału w targach Belgrade Furniture Fair.
-
Artykuł
Promocja marki innowacyjnych MŚP
Od 13 maja 2025 r. trwa nabór do programu „Promocja marki innowacyjnych MŚP”
Oferta wsparciaPolskie Mosty Technologiczne
Zyskaj dofinansowanie do usług doradczo-szkoleniowych w zakresie ekspansji zagranicznej oraz grant g…
Portal Promocji Eksportu używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci Twojego komputera lub innego urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zmienić ustawienia przeglądarki tak, aby zablokować zapisywanie plików cookies. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności i Regulaminie.